Huishoudelijk reglement



Om het huishoudelijk reglement te downloaden klik HIER



HUISHOUDELIJK REGLEMENT:

Artikel 1, Algemene bepalingen
 
  1. De vereniging genaamd HSV ‘t Lauwke , hierna te noemen "de vereniging" is bij notariële akte opgericht juni 1972 en is gevestigd te Afferden gemeente Druten.
  2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze (laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw) zijn vastgesteld bij notariële akte op 14 juni 1979 .
  3. De vereniging bezit volledige rechtsbevoegdheid.
  4. De vereniging is ingeschreven in het verenigingen register dat gehouden wordt bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40144570
  5. De vereniging is aangesloten bij Sportvisserij Nederland.
 
Artikel 2, Lidmaatschap
 
  1. De aanmelding voor het lidmaatschap van de vereniging geschiedt op door het bestuur verstrekte Voorlopig Bewijs Lidmaatschap(VBL), waarop alle gegevens volledig worden ingevuld. Tevens is er de mogelijkheid het lidmaatschap online aan te melden bij Sportvisserij Nederland.nl
  2. Toetreding tot de vereniging kan ten allen tijde geschieden, de contributie is dan voor het gehele jaar verschuldigd.
  3. Bij toetreding ontvangt het lid, nadat de contributie is voldaan, het bewijs van lidmaatschap en de viswaterlijst/reglementen, als bedoeld in art. 21, 2de lid a van de Visserijwet 1963. De Statuten en het Huishoudelijk Reglement zijn ter inzage op de website.
  4. Leden, die volgens art.6 hun lidmaatschap opzeggen, doch uiterlijk voor 1 oktober van het kalenderjaar, zullen een schriftelijk bevestiging van de secretaris ontvangen.
  5. Jeugdleden tot en met 14 jaar zijn aspiranten. Jeugdleden vanaf 15 jaar tot en met 17 jaar zijn Junioren.
  6. Het hengelrecht wordt aan aspiranten slechts toegestaan onder toezicht van een volwassen lid. Het volwassen lid is ten allen tijde verantwoordelijk en aansprakelijk voor het gedrag en het naleven door het aspirant lid van de voor de vereniging en de Wet gestelde bepalingen.
  7. Het royement volgens art 6 d. 2de van de Statuten wordt, uitgesproken door het bestuur, dat hiervan kennis geeft aan de leden in de algemene vergadering, of op enige andere wijze. Bij heraansluiting van een geroyeerde volgens art 6. d 2de, bij de vereniging moet de achterstallige contributie eerst worden voldaan.
  8. Het royement volgens art 6 d 2de van de Statuten wordt, op voorstel van het bestuur of 5 leden, die hun voorstel bij het bestuur moeten indienen, door de algemene vergadering uitgesproken. de algemene vergadering kan bij het uitspreken van een royement een tijdstip bepalen, waarop de toetreding voor het geroyeerde lid weer mogelijk is.
  9. Leden, die krachtens art 6 d 2de van de Statuten voor royement worden voorgedragen, kunnen met onmiddellijke ingang door het bestuur worden geschorst, in afwachting van de beslissing omtrent hun royement door de algemene vergadering.
  10. Voor geschorste en geroyeerde leden vervallen alle voorrechten, welke uit het lidmaatschap voortspruiten, behoudens hun recht op persoonlijke aanwezigheid op, en/of schriftelijk verweer aan de algemene vergadering, waarin het voorstel tot royement wordt behandeld.
 
Artikel 3, Bestuur
 
  1. Bestuursleden kunnen op voorstel van het bestuur of leden, door een daartoe opzettelijk bijeengeroepen algemene vergadering uit hun functie worden ontzet. Dit geschied niet, alvorens het bestuurslid in de gelegenheid is gesteld zich te verantwoorden. Bestuursleden, die handelen in strijd met de Statuten, Reglementen of belangen der vereniging, kunnen door het bestuur in afwachting van de beslissing omtrent hun ontzetting, als bepaald en de vorige alinea van dit artikel, worden geschorst.
  2. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris, een penningmeester en 2 commissarissen gekozen zoals omschreven staat in art 8 1. van de Statuten.
  3. De werkzaamheden van het bestuur zijn als volgt:
  4. De voorzitter is belast met de leiding van de bestuurs- en algemene ledenvergaderingen. Hij zorgt voor de naleving van de Statuten en het Huishoudelijk reglement en tekent na goedkeuring de notulen der bestuurs-en algemene vergaderingen. Als vertegenwoordiger van het bestuur heeft hij toegang tot alle vergaderingen van commissies.
  5. De secretaris voert de briefwisseling, houdt afschriften van alle inkomende en uitgaande stukken bij en beheert het archief, hetwelk alle op de vereniging betrekking hebbende moet bevatten. Facturen dienen zo snel als mogelijk bij de penningmeester ingediend te worden. De secretaris is bevoegd het ledenbestand uit te besteden aan een der bestuursleden. De secretaris vervangt indien nodig de voorzitter.
  6. De penningmeester houdt nauwkeurig aantekening van alle ontvangsten en uitgaven.
  7. De commissarissen assisteren de bestuursleden.
  8. Indien een bestuurslid langer dan 6 maanden verhinderd is zijn functie te vervullen, kan zijn mandaat vervallen worden verklaard. Als deze verhindering het gevolg is van ziekte heeft het bestuur het recht deze termijn te verlengen tot twaalf maanden.
  9. In de algemene jaarvergadering treedt jaarlijks een deel van het bestuur af volgens onderstaand rooster:
  10. Eerste jaar: voorzitter en 1 commissaris
  11. Tweede jaar: secretaris en 1 commissaris
  12. Derde jaar: penningmeester en 2 commissarissen
  13. De overdracht van bescheiden, gelden en eigendommen der vereniging, berustende bij afgetredenen of volgens art.8 lid 3 der Statuten geschorste bestuursleden, moeten binnen 14 dagen alle eigendommen der vereniging inleveren.
  14. De leden van het bestuur en commissies zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit hoofde van hun functie weten, met uitzondering van mededelingen aan en verantwoording tegenover de leden in de algemene vergadering.
  15. Het bestuur is bevoegd ten allen tijde ter controle de openlegging van de boeken van de penningmeester te vorderen.

Artikel 4, Geldmiddelen
 
  1. De geldmiddelen worden door de penningmeester ontvangen en beheerd. Hij is voor dit beheer persoonlijk aansprakelijk.
  2. De penningmeester is verplicht, zodra de kas meer dan 150,00 euro bedraagt, het meerdere te deponeren op en door het bestuur aan te wijzen bankinstelling. Alleen in overleg met het bestuur kan hiervan worden afgeweken. Het bedrag wordt geplaatst ten name van de vereniging, Voor het terug of opnemen van de gedeponeerde of belegde gelden worden de handtekeningen van de voorzitter en penningmeester vereist. Alle kwitanties en nota`s moeten ten name van de vereniging zijn gesteld.
  3. Het entreegeld, dat wordt geheven, evenals het bedrag de contributie wordt in een algemene jaarvergadering voor het volgende jaar vastgesteld.
  4. Betalingen der contributie voor het lopende verenigingsjaar moet uiterlijk op de laatste van de maand maart van dat jaar hebben plaatsgevonden.
  5. De minimumbijdrage voor begunstigers wordt in een algemene vergadering voor het komende jaar vastgesteld. Schenkingen kunnen alleen met goedkeuring van de algemene vergadering worden aanvaard.
  6. Terugbetaling van gestorte contributiegelden vindt nimmer plaats

Artikel 5, Financiële controle

  1. De controle over de financiën en over de administratie daarvan, berust bij de kascommissie. de controle wordt jaarlijks uitgeoefend.
  2. De kascommissie bestaat uit 2 personen en 1 reserve, dit zijn meerderjarige leden der vereniging, die geen bestuurslid zijn. De leden van de kascommissie en het plaatsvervangend lid worden op de algemene vergadering gekozen voor de tijd van drie jaar. Jaarlijks treedt een derde deel van de kascommissie af. De aftredende zijn niet herkiesbaar. In tussentijdse vacatures wordt voorzien door de algemene vergadering.
  3. De kascommissie is belast met de controle over het beheer van de penningmeester. De kascommissie is bevoegd inzage te vorderen van alle boeken en bescheiden, welke zij voor haar controle nodig heeft. Bij akkoordbevinding der boeken worden deze door de kascommissie voor akkoord getekend. De kascommissie brengt haar verslag over de controle schriftelijk uit aan het bestuur. Dit verslag moet ter kennis van de leden worden gebracht.
  4. De leden van de kascommissie zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit hoofde van hun functie weten, zulks met uitzondering van mededelingen aan en verantwoording tegenover de leden in de algemene vergadering.

Artikel 6, Vergaderingen
 
  1. Elke volgens de bestaande bepalingen uitgeschreven algemene vergadering is gerechtigd besluiten te nemen over de punten, in de agenda vermeld, ongeacht het aantal aanwezige leden.
  2. Ieder lid heeft het recht, in overleg met het bestuur, voorstellen op de agenda der algemene vergadering te doen brengen. Deze voorstellen moeten echter tenminste 5 dagen voor de datum van de algemene vergadering schriftelijk bij het bestuur ingediend zijn.
  3. Oproepingen voor de algemene vergadering worden tenminste zeven dagen voor de vergadering verzonden. Deze oproepingen moeten de te behandelen punten bevatten.
  4. De voorzitter is niet verplicht een lid over hetzelfde onderwerp meer dan twee keer het woord te verlenen. Hij kan een spreker het woord ontnemen, indien de orde te buiten gaat. Hij is gerechtigd een lid, dat de orde in de vergadering verstoort, het verder bijwonen der vergadering te ontzeggen. Hij kan de vergadering schorsen en na overleg met het bestuur verdagen.
  5. Het bestuur vergadert zo dikwijls de noodzakelijkheid blijkt. Oproepingen voor de bestuursvergadering moeten tenminste 3 maal 24 uur van tevoren in het bezit van de bestuursleden zijn.
  6. Drie bestuursleden hebben het recht een buitengewone bestuursvergadering aan te vragen. De aanvragers zijn echter verplicht bij het in te dienen verzoek schriftelijk de te behandelen onderwerpen op te geven.
  7. Voor het nemen van een besluit in de bestuursvergadering wordt de tegenwoordigheid van tenminste 5 bestuursleden vereist, tenzij het nemen van een besluit reeds eenmaal wegens onvoltalligheid van de vergadering uitgesteld moest worden en de bestuursleden andermaal voor dezelfde zaak zijn bijeengeroepen.
  8. In spoedeisende gevallen, waarvoor moeilijk het hele bestuur kan worden geraadpleegd, wordt door het dagelijks bestuur een beslissing genomen. in de eerstvolgende bestuursvergadering moet hiervan mededeling worden gedaan.

Artikel 7, Stemmen

  1. Voor verkiezingen kunnen, door ieder lid en/of bestuur kandidaten worden gesteld. Stemmingen over personen worden gehouden met gebruikmaking van stembriefjes.

Artikel 8, Visreglementen
 
  1. Het visreglement der vereniging, wordt jaarlijks, indien nodig, aangepast door het bestuur.
  2. Ten gevolge van het steeds schaarser en duurder worden van de vis is het verboden vis mee te nemen, te beschadigen of te merken.
  3. De gevangen vis dient na de vangst zo spoedig mogelijk worden teruggezet.
  4. Voor de karpervissers geldt de verplichting, om beschadiging van de vis te voorkomen, gebruik te maken van een deugdelijk landingsnet en onthaakmat.
  5. Er mag niet verder dan 6 meter links en/of rechts van de gekozen visstek gevist worden.
  6. Van 16 maart tot en met 30 juni is het verboden op snoek te vissen.
  7. Er mag gevist worden met 2 hengels.
  8. Gekleurde maden zijn niet toegestaan.
  9. Elk senior lid mag een jeugdige tot 14 jaar meenemen om te vissen, maar mag dan zelf maar vissen met één hengel.
  10. Geen rijwielen of bromfietsen meenemen langs het viswater.
  11. Het is niet toegestaan, behoudens toestemming van het bestuur, te maaien, snoeien, kappen of andere voorzieningen/verstoringen van begroeiingen aan te brengen.
  12. Open vuur is niet toegestaan.
  13. Het is verboden rond de put de rust te verstoren door herrie of harde muziek.
  14. Vissen bewaren in een leefnet of bewaarzak is niet toegestaan.(Leefnet alleen toegestaan bij wedstrijden)
  15. Nachtvissen is niet toegestaan.
    (van 1 uur na zonsondergang tot 1 uur voor zonsopkomst)
  16. Het gebruik van een voerboot is niet toegestaan.
  17. Het gebruik van een katapult is op eigen risico.
  18. Het vissen met gevlochten lijn is niet toegestaan.
  19. Beperkt voeren is toegestaan.
  20. Honden zijn niet toegestaan op het terrein van HSV ‘t Lauwke m.u.v. geleide, hulp of signaalhonden.


Artikel 9, Slotbepalingen
 
  1. Het is de leden verboden om, tijdens enig verenigingsverband over politiek te spreken of op welke wijze dan ook propaganda te maken.
  2. De leden zijn verplicht, hun bewijs van lidmaatschap aan elk bestuurslid dat zulks verlangt of aan daartoe door het bestuur verklaarde personen, op eerste aanvraag te tonen. Bij vaststellen van overtreding kan het bewijs van lidmaatschap en de vergunning worden ingehouden. Het bestuur bepaalt, of en wanneer het bewijs van lidmaatschap en de vergunning aan het betreffende lid zal worden teruggegeven.
  3. De vereniging aanvaard, behoudens aansprakelijkheid ingevolge de wet, geen aansprakelijkheid voor ongevallen of letsel van welke aard aan een en meer leden of bestuursleden overkomen, of voor schade aan eigendommen van leden of bestuursleden door diefstal, verlies, of beschadiging.
  4. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.






Aldus vastgesteld, Afferden januari 2022,
Het bestuur van HSV ‘t Lauwke.